Mediaste

Virtuaalitodellisuus kiinteistönvälityksessä: Kolme innovatiivista tapaa hyödyntää virtuaalitodellisuutta

Uudet teknologiat mullistavat aloja nopealla tahdilla ja kiinteistövälitys ei ole poikkeus. Uusin trendi ja teknologia asuntojen myynnissä sekä markkinoinnissa on tuoda virtuaalitodellisuus jokaisen kotisohvalle. Asuntojen myynti on kovaa vauhtia siirtynyt Internettiin 2000 luvulla joka on helpoittanut asiakkaan ostopäätöstä tuomalla ammattimaiset myyntikuvat sekä asunnon tarkat tiedot jokaiselle sijainnista riippumatta. Kuvat, videot tai tekniset tiedot kiinteistöstä ei vielä täytä asiakkaan tarvetta nähdä tilaa omin silmin. Asuntonäytöt luovat monenlaisia hyötyjä asiakkaalle, kuten omistajuuden tunteen huoneistosta joka helpoittaa ostopäätöksen tekemistä. Asuntonäytöt on ollut hankala toteuttaa virtuaalisesti, sillä kuvat sekä videot eivät luo samoja vaikutuksia asiakkaalle kun fyysinen paikan päällä tehty asuntonäyttö. Ratkaisu on löytynyt virtuaalitodellisuutta käyttävistä palveluista – Virtuaaliesittely on nykyhetken kuumin trendi kiinteistövälityksessä. VR teknologia ei ainoastaan helpoita asiakkaan ostopäätöstä, mutta luo myös merkittävää hyötyä kiinteistövälittäjälle. Hyödyt kiinteistönvälittäjälle ovat muun muassa myynnin tehostaminen sekä ajan säästäminen sillä asuntonäyttöjä ei tarvitse toteuttaa yhtä usein kuin aikaisemmin.

Haluatko tietää miten virtuaalitodellisuutta voi hyödyntää kiinteistönvälityksessä? Alla olemme listanneet kolme innovatiivista tapaa hyödyntää virtuaalitodellisuutta kiinteistönvälityksessä, joten jatka lukemista!

1. Virtuaalinen asuntoesittely

Tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä on asuntonäyttö – Huoneiston tarkastelu sekä tarvittavien mittausten suorittaminen asunnossa on erittäin hankalaa ellei mahdotonta korvata kuvilla ja videoilla. Valitettavasti, asuntonäytöt rajoittuvat sovittuihin kellonaikoihin sekä maantieteelliseen sijaintiin, jotka voivat aiheuttaa ongelmia asiakkaille. Ongelmia esiintyy varsinkin jos kyseessä on muutto toiselle paikkakunnalle.

Virtuaaliset asuntoesittelyt mahdollistavat asuntoesittelyn virtuaalisesti, joka on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, 365 päivänä vuodessa. Virtuaalinen asuntoesittely myös eliminoi sijaintiin liittyvät ongelmat sillä esittelyn voi käydä läpi omalta kotisohvalta – puhelimella, tietokoneella tai VR-laseilla. 3D  skannaukset sekä 360 asteen kuvat luovat asiakkaalle saman tunnetilan asunnosta kuin fyysinen asuntoesittely. Asiakkaalla on myös mahdollisuus viimeinkin tehdä ostopäätös täysin etänä ilman fyysistä vierailua asunnossa uusien teknologioiden ja palveluiden avulla. Nykypäivänä lisääntyneet digitaaliset asunnonvälitys palvelut mahdollistavat asunnon oston täysin etänä. Näiden palveluiden yhdistäminen virtuaalitodellisuuden mahdollistamaan virtuaaliesittelyyn luo kokonaisvaltaisen paketin asunnon ostamiseen etänä.

2. Virtuaaliset ohjeet vuokralaiselle

Kommunikointi vuokralaisen kanssa voi olla hankalaa sekä aikaa kuluttavaa, varsinkin jos kyseessä on lyhytaikainen vuokrasopimus kuten Airbnb asunto. Käyttöhjeiden kirjoittaminen paperille ei ole tehokas tapa välittää yksityiskohtaisia ohjeita uudelle vuokralaiselle. Heikosti toteutetut ohjeistukset vuokralaiselle voi aiheuttaa kalliita väärinymmäryksiä. Käyttöohjeet ovat myös alttiita muutoksille uusien hankintojen sekä ohjelmistopäivitysten takia.

Virtuaalitodellisuus mullistaa vuokralaisen sekä vuokranantajan kommunikoinnin täysin – 3D skannattuun asuntoon on helppoa ja vaivatonta lisätä tai muokata ohjeita vuokralaiselle. Vuokralaisella on aina tarkka visuaalinen sekä verbaalinen esitys ohjeista, joka helpottaa molempien osapuolien toimintaa huomattavasti. Ohjeistukset virtuaalisesti parantaa vuokralaisen asiakaskokemusta sekä säästää vuokranantajan aikaa ja vaivaa koska ei ole enään tarvetta fyysisesti ohjeistaa vuokralaista eri ongelmissa. Virtuaaliset ohjeet ovat sisällytetty aikaisemmin mainittuun asuntoesittelyyn, eli vuokranantaja pystyy käyttämään samaa mallia ja palvelua molempien ongelmien ratkaisuihin!

3. Virtuaali kauppa

Kiinteistönvälityksessä sekä vuokrauksessa sisutuksella on suuri arvo myynnin sekä markkinoinnin kannalta. Asunnot ovat usein kalustettuja eikä pelkästään tyhjiä huoneistoja, jotta asiakas pystyy visualisoimaan huonekalujen sijainteja ja tyylejä. Asunnon valintaan vaikuttaa asiakkaan visio tulevasta asunnostaan. Visio asunnon tyylistä on herkästi muuttuva ja inspiraatiota saattaa löytyä asuntoilmoituksista – upea sohva joka sopisi täydellisesti olohuoneeseeni, mutta mallia tai kauppaa ei ole merkattu asuntoilmoitukseen.

Virtuaaliset 3D skannaukset asunnosta mahdollistavat virtuaalisen kaupan kiinteistönvälityksessä. Huonekaluihin voi asettaa Tagit jossa on mallin nimi sekä kuvaus tuotteesta – sekä tietenkin linkki kauppaan. Virtuaalinen kauppa mullistaa yhteistyön huonekaluliikkeiden sekä kiinteistönvälityksen kanssa, sekä tuo lisäkauppaa molemmille osapuolille. Tuotesijoittelu luo täysin uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön eri toimialojen kesken sekä luo paremman asiakaskokemuksen asunnon ostajalle.

Kiinteistönvälitys on digitalisoitumassa kovaa vauhtia, ja virtuaali todellisuuden hyödyntäminen on luomassa uusia mahdollisuuksia alalle. Osa kiinteistönvälitys yrityksistä jo tarjoavat virtuaali todellisuuden palveluita. Näiden yritysten määrä on kasvamassa hurjaa vauhtia vuosi vuodelta. Teknologia sekä palveluiden alhaiset hinnat eivät ole enään nykyään este palveluiden toteuttamiselle. Käyttöön ottaminen sekä tuottaminen on vaivatonta ja edullista joka on mahdollista toteuttaa jokaiseen tilaan ja kiinteistöön. Uskomme, että virtuaali todellisuuden palvelut tulevat yleistymään hurjaa vauhtia tulevaisuudessa, joka lisää innovaatiivisiä palveluita alalle.

Katso lisää artikkeleita

Virtuaalitodellisuus kiinteistönvälityksessä: Kolme innovatiivista tapaa hyödyntää virtuaalitodellisuutta